Wednesday, May 5, 2010

Rindu masa lampau,

Banyak dugaan yang aku hadapi sejak akhir tahun lepas. Macam macam. Tapi tu tak buat aku berubah atau ambil serius, aku sedar, dugaan akan datang bila bila je. Sama ada besar atau kecil dugaan tu, kita tetap kita hadapi. Itu hakikat sebuah kehidupan di dunia ni.

Masalah family aku yang belum selesai walaupun hampir lima bulan, aku tau tak kan selesai dalam masa terdekat, aku buat tak kisah. Keputusan SPM aku yang tak dapat memuaskan parent aku, sedangkan mereka mengharap kat aku. Aku try cool, padahal aku yang lebih frust dari parent aku. Dan. Aku telah hilang seseorang yang aku sayang. Selama lamanya. Dia yang selalu dengar masalah, mengembirakan aku, macam macam. Aku masih sedih dan jadi kosong  bila dia da takde. Mungkin masa akan buat aku kembali normal. *Najiha, sorry la, nanti aku da ok sikit, kita huhahuha la eh.

Kalau boleh, aku nak ulang kan balik masa dan hidup dalam masa lampau. Tapi tu tak kan buat aku kuat, tak kan buat aku belajar. Tak kan buat aku jadi manusia yang sedar hidup ni hanya sementara. Bila bila ajal boleh datang. Tak kira la muda ke tua.

Memang betul pengalaman mengajar kita, tapi kalau kita ambil perkara tu terlampau serius pun susah kan. Kita kena belajar berdikari, selesaikan masalah tu. Bukan nya ambil benda tu jadi alasan untuk kita buang tabiat. Aku selalu dengar, tengok, macam dalam cerita semua tu. Pasal masalah family, terus jadi liar, terus hilang arah, bunuh diri. Pastu makbapak jugak yang disalahkan. Memang betul. Tapi bagi aku, aku da cukup besar. Insyaallah aku boleh fikir, mana baik, mana buruk. Allah kurniakan akal fikiran, untuk apa?? Untuk kita fikir sendiri. Mintak jauh perkara yang tak elok berlaku, aku harap iman aku cukup kuat. Kawan kawan, kalau aku lupa diri, TOLONG la ingatkan aku. Aku takut aku akan buat tanpa aku sedar.

Allah tu maha penyayangkan, sebab tu Dia bagi kita dugaan.

Alhamdulillah, aku dapat tawaran ipta, uitm perak. Aku bersyukur sangat walaupun jauh tah ceruk mana. Aku terima je. Mungkin itu memang rezeki aku. Pada yang dapat tu, tahniah la. Rezeki depan mata, gunakan. Yang tak dapat tu, insyaallah kalau ada rezeki. Akan dapat jugak walaupun lambat. Tak kira la, tingkatan enam ke, poli ke. Janji boleh belajarkan. Sabar ok, Allah bagi dugaan sebab Dia sayang hambanya.



19.4.2010.



Rindu Nurul Huda Rosalan, Al fatihah.

No comments: